Vänsterpartiet

Idag på samhällslektionen så kollade vi på lite partier. När jag kollade på vänsterpartiets hemsida så såg jag en bra grej!

Jag kollade på va de tyckte om betygen:

 Vad tycker ni om betygen?
Insikt och kunskap kan inte mätas på ett objektivt sätt. Betyg i skolan leder till konkurrens istället för att utveckla kreativitet, samarbete, social kompetens och kritiskt tänkande. Istället för betyg vill vi ha ett intyg på genomförd utbildning.

Det tycker jag är så himla sant! För det leder ju åt helt fel håll. Att bara ha ett intyg på genomförd utbildning är mycket mer rättvist för alla eftersom det finns många som har det svårt i skolan.
Bara för att en person har jättelätt för att få MVG i ämnen så betyder inte alltid det att hon eller han vara t ex bästa arkitekten osv.
Det systemet vi har idag leder bara till stress och att man bara hetspluggar innan och ändå tappar allt. Sen så har man inte heller tid att hitta vem man är och vad man verkligen vill i livet. 
När man sen är t ex 30+ och advokat kanske man kommer på att man ville bli t ex biståndsarbetare. Därför anser jag att man borde ta bort betygen för att få det rättvisare och för att alla människor ska få göra det dem verkligen vill. Innan det är försent.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0